Ciptaan Baru di dalam Kristus, 2 Korintus 5:17

Apabila seseorang manusia atau individu sudah membuat keputusan untuk percaya kepada Kristus dan menerimaNya sebagai Tuhan dan juruselamat maka sebuah kehidupan yang baru bermula. Kehidupannya yang lama sudah berakhir dan muncul lembaran baru kehidupanya bersama Kristus.

2 Korintus 5:17 Jadi siapa yang ada di dalam Kristus, ia adalah ciptaan baru: yang lama sudah berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang.

Amat penting sekali bagi setiap yang sudah bertobat dan percaya kepada Kristus menjaga perhubungan yang intim dan sihat dengan Kristus setiap masa melalui pembacaan firman Tuhan. Firman Tuhan (Alkitab) yang menjadi sumber dasar mengenal Tuhan secara mendalam dengan penyertaan Roh Kudus yang membimbing dan menolong memahami isi hati Tuhan. Mempunyai komitmen untuk sentiasa berdoa dan saat teduh bersama Tuhan.

Selain itu, sikap dan karektor peribadi harus berubah sesuai dengan kehidupan baru didalam Kristus yang menjadi gambaran sempurna bagi setiap orang percaya. Dengan kematian Kristus sebagai korban tebusan dosa setiap manusia dan kebangkitanNya dari kematian itu merupakan cerminan Kasih Tuhan yang sangat sempurna maka semaksima mungkin kita sebagai orang percaya mencontohi Kasih Tuhan ini dan membawa Kasih Tuhan kepada keluarga dan komuniti setempat.

Kepentingan juga untuk beribadah di Gereja dimana setiap orang percaya boleh bertumbuh, membangun dan melayani. Gereja tempat dimana orang-orang percaya bersekutu menyembah Tuhan.

Sepintas renungan ini adalah menjadi doa dan harapan dapat membangkitkan inspirasi kepada semua yang percaya kepada Tuhan Yesus Kristus.

Amen.



No comments:

Post a Comment

Popular Posts